Saturday, January 1, 2011

sEMpAtkaH???

22 DISEMBER 2010(MALAM)- mcm berita dlm NEWSPAPER plak...heee..Perkara yang tidak akan aku lupakan apabila saat aku pulang dari menyertai  famili debat ke UTHM untuk pertandingan debat antara IPT,di mana aku jugaaakan pulang pada hari yang sama,waktu yang sama,iaitu pada waktu malam.Selepas bertolak dari JOHOR pada pukul 3 petang dan pada pukul 7 malam aku masih lagi di negeri  Sembilan,hatiku tiba terasa berdebar-debar menantikan jawapan kepada persoalan yang bermain-main dalam mindaku sama ada  terjawap ataupun  TIDAK?sempatkah aku   ke stesen keretapi  untuk balik kampung?ATAUPUN  orang kedah kata 
“DAN KA  AKU NAK PI STESEN KETAPI  NI?”
…aku  bermonolog sendirian..Namun apabila  soalan itu ditanyakan oleh Kak aini(senior debat) dlm mesejnyer,aku tetap  teguh dengan mengatakan “insyaALLAH,sempat” dan senior2 yg len turut mengajukan persoalan yang sama,aku menyuarakan “sempat punyer,yakin jaaah!”ungkapan yang sekadar untukmenyedapkan hati aku dan mereka?tapi  yang sebenarnyer dalam hati nie 50% kata sempat dan vise versa…HANYA ALLAH SAHAJA LAR YANG TAHU.. betapa  apa yang ada di dalam minda aku..
Jam ditangan menjadi saksi betapa berapa LEVEl,%,kerisauan aku..bukan sekadar jam ajaa..siap jam di henset turut menjadi buktinyer jgak..10.25,,,aku masih lagi belum sampai lagi,TOL TANJONG MALIM kerna aku sudah menelefon  UNCLE  teksi,supaya mengambilku di situ untuk dibawaku ke stesen keretapi..kerna pak cik bas tidak mahu menghartarku ke sana..MOTIF: bas susah nak u-turn  dekat kawasan di situ..OWKEY!xpew lar..aku faham..lagi pun aku xnak lar nk susahkan pak cik2..
10.30…aku tiba di Tol tanjong malim…wah!akhirnyer..namun,itu bukanlah petanda bahawa aku telah selamat…baki masa yang tinggal kian menghampiri aku..detik-detiknyer makin aku rasai,kedebaran,ketakutan kian menyirap ke segenap urat darah..tidak  mampu aku menahan perasaan aku yang bercampur baur itu..HAH!ARGH!YA ALLAH!bantulah hambaMU ini…dah lar masa sampai di kawasan tol tu,kedaan di situ sunyi sepi,hanya  ada 3 kenderaan yang ada, ketiga-tiganyer adalah  kepunyaan orang india..pak cik bas 2 menyuruhku  menunggu uncle teksi 2 dkat tangga,pejabat 2..namun aku tidak mampu untuk terus duduk dan menunggu,,sudahlah bateri henset  tinggal lagi 2 butir,kredit  pown  xada!10 minit!masa yang tinggal untuk aku pegi ke stesen keretapi…sempat kew x?aku bermonolog lagi… tika aku di tol 2..saat 10 minit disitu,terus menanti dan menanti,,minda aku terus menerawang jauh,,,berfikir,kalau aku tidak sempat pegi ke stesen,apa yang akan aku buat?kalau uncle 2,tidak datang ambik apa yang akan terjadi dengan aku pada waktu malam2 begini?kerna mungkin  uncle,2 merasakan aku,sekadar main2 ataupun,uncle 2 tidak Nampak aku ada di situ,ataupown uncle 2 menyangka aku sudah naik kereta teksi yang len..dan kerna aku begitu takot saat melihat orang india yang berada agak tidak jauh dari aku,di kaki jalan,dah lar aku nie,gadis yang keseorangan di waktu malam-malam mcm nie..perlu kew aku meminta dan bertanya ,kepada india itu ada x Nampak uncle teksi itu,boleh x nk pnjam kredit sekejap?namun tidak kuberani kan diri jgak,,kerana ketakutan yang disertai keraguan,prasangka buruk bermaharajalela dalam fikiran aku..soalan demi soalan yang tidak mampu aku menepisnyer dari benakku ini..ingin sekali aku berfikir,”sempat,ANIS,SEMPAT”…tiba2???JENG3x?hah!air amatku gugur meluncur laju seirama dengan hujan yang membasahi bumi ciptaan ilahi ini yang turut diselangi dengan angin  sepoi-sepoi bahasa…kesejukan membaluti tubuhku di kehenigan malam ini!tidak mampu  untuk aku menahan dari terus menangis dan terus menangis sambil berfikir apa yang akan terjadi dengan aku malam nie?AT  LAST,uncle 2 datang jugak,sambil aku berlari-lari anak ke arahnyer untuk menahannyer supaya dia nampak akan aku..memang tepat sangkaan aku,dia berfikir aku sudah naik teksi len,bila dia kol  aku,aku x mnjawab koz aku xdengar henset mendering..setibanyer aku di stesen,dalam langkah ku ingin menuju ke platform 3,lagi 5 minit keretapi nk datang..Namun, ALHAMDULLILLAH,apabila ,diumumkan keretapi SENANDUNG LANGKAWI DILEWATKAN WAKTU KETIBAANNYA!menjadi 11.05 malam,,pada asalnyer waktu keretapi itu tiba jam 10.50...YA ALLAH,,alangkah bersyukurnya aku,dapatlar jugak aku berhenti rehat sekejap..tidak perlu lar aku hendak cepat berjalan ke platform 3 tu dengan melintasinyer dengan jejantas untuk ke seberang sana..itulah!moral story nyer..think positif!dan berharaplah kepada ALLAH kerana DIA lebih mengetahui segalanya..





~Terima Kasih Daun Keladi kerana sudi membaca entry arenyss~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...